D

D
D

Wednesday, February 1, 2012

Beri Aku Peluang..

Beri Aku Peluang...

Setiap hari, mampukah kita mengira peluang dan ruang yang ada untuk membaiki diri. Berapa banyakah masa yang kita ada untuk untuk mempelajari dan memahami erti kehidupan ini. terfikirkah kita untuk mengatasi kelemahan dalam diri ini. Melawan sifat yang lemah untuk menjadi insan yang bertambah sempurna. berapa kali kita mengeluh, berapa kali kita memberi alasan.. Kita sememangnya lemah.

Beri Aku Peluang...

Sempurnakah kita sebagai seorang manusia, ya.. sememangnya tiada insan yang sempurna di dunia ini. Bahkan manusia terhebat yang pernah lahir didunia ini tidak akan menjadi hebat dengan semulajadinya.. Kehebatan & kesempurnaan manusia itu diukur atas kejayaanya dalam miniti setiap bidang yang dia ceburi, Namun, apakah dia menjadi hebat dengan sekelip mata.. kenanglah kepayahanya menempuhi kesukaran dalam perjalanan menjadi seorang yang hebat.. Bill Gates, Alexander the Great, Salahuddin Al-ayyubi, Tun Mahathir, dan ramai lagi manusia yang digelar hebat di dalam dunia ini menghadapi kesukaran sebelum mereka mengecapi kejayaan di zaman kegemilangan mereka.. Nabi Muhammad S.A.W sendiri menghadapi ancaman-ancaman sebelum ia bergelar Rasul.. mereka belajar dari pengalaman & kesilapan mereka.. itulah peluang mereka..

Beri Aku Peluang...

sejauh mana kita menggunakan peluang yang ada.. waktu sihat kita, sebelum waktu sakit kita.. zaman muda sebelum zaman tua kita.. Waktu mewah kita, sebelum waktu kesukaran kita.. Masa lapang, sebelum waktu sibuk & waktu hidup kita, sebelum kita memejamkan mata meninggalkan dunia.. Bila kita gagal, bila kita kecewa, bila kita menangis.. pasti.. kita akan meminta agar diberi peluang untuk mambaiki.. kita pasti meminta masa untuk diundur semula.. inilah manusia..

Beri Aku Peluang..

hampir setiap manusia pasti akan menggunakan perkataan tersebut tatkala menghadapi kesukaran & kegagalan.. ingatlah, kita sentiasa diberi peluang.. peluang itu sentiasa mengelilingi kita, terpulang kepada kita untuk menggunakanya...

sekadar renungan untuk penulis dan dikongsi untuk pembaca...

2 comments:

  1. Peluang kdg2 kene cari,rebut n usaha kdg2..huhu..kdg2 peluang dpn mata tp kte xtau nk hrgai kan..?

    ReplyDelete
  2. btl tu... kadang2 kita x nampak peluang yg baik depan mata kita.. sampai bila peluang tu dah x de baru kita rasa knp la kita x mnfaatkan peluang tu...

    ReplyDelete