D

D
D

Thursday, February 2, 2012

Cinta, sayang & kenangan

Cinta...
Terlalu umum maksudnya.. bagi yang remaja, pasti, cinta membawa erti yang istimewa kepada golongan ini terutama dalam meniti masa remaja yang penuh riang tanpa memikirkan tanggunjawab yang besar terhadap maksud sebenar disebalik makna cinta itu. Cinta remaja merupakan zaman yang paling indah kerana ianya penuh warna warni dalam mencari pasangan dan meniti zaman remaja sebelum meniti alam dewasa.
Bagi golongan dewasa, cinta lebih besar ertinya.. besar dalam erti tanggungjawab, mencari kehidupan, dan mencari pasangan untuk menempuh hidup bersama. Cinta golongan dewasa membawa kepada kehidupan baru untuk berumahtangga, memiliki keluarga dan mengharungi kehidupan bersama dalam membina sebuah keluarga yang bahagia. Cinta juga memberi erti mengasihi, menyanyangi, menghormati dan memahami individu atau perkara yang disayangi dalam hidup ini..



Sayang...
Terlalu luas pengertianya.. terlalu kompleks untuk dihuraikan.. namun ianya mudah difahami dengan perbuatan dan perkataan setiap manusia.. Sayang merupakan sifat yang mulia dan diingini oleh setiap manusia.. Siapa yang tidak menginginkan untuk disayangi.. siapa yang tidak mengingini untuk dikasihi.. Namun kenapa masih ada orang yang sepatutnya disayangi dicederakan..kenapa masih ada mereka yang sepatutnya dikasihi, disakiti.. lihatlah di dada-dada akhbar hari ini.. dunia penuh dengan kekejaman.. sama ada sesama manusia atau makhluk tuhan yang lain..



Kenangan..
Tiada siapa yang boleh lari darinya.. tiada siapa yang mampu menahan kehadiranya.. ianya memori & sejarah yang terpahat dalam minda manusia.. kenangan manis.. kenangan pahit.. suka & duka.. gelak dan tangis..Garis-garis masa yang sentiasa bermain dalam minda kita, tidak mampu kita buang begitu sahaja.. semua itu amat bermakna dalam diri kita ini.. ambilah kebaikan dari kenangan kita.. ambilah pelajaran dari sejarah kita.. untuk menjadikan kita lebih dimasa akan datang..


Namun tiada yang lebih besar dari mencintai Allah.. Menyayangi rasul & mengenang dosa-dosa silam kita.. sementara masih diberi peluang kerana Allah sentiasa menyayangi makhluknya...

No comments:

Post a Comment